Tot ce trebuie să știi despre testele de literație

598
Tot ce trebuie să știi despre testele de literație

În învățământul românesc, accentul este pus pe cunoașterea informațiilor cât mai bine posibil. Copiii sunt testați în special pentru ce știu și cât știu, și mai puțin pentru abilități mai profunde, precum înțelegerea teoriilor și aplicarea lor în situații concrete.

Află ce este analfabetismul funcțional, cum este afectat sistemul de învățământ și societatea românească de către acesta și ce presupun testele de literație.

Analfabetismul funcțional și consecințele sale

Analfabetismul funcțional, din păcate, este un fenomen încă des întâlnit în țara noastră. Acesta apare ca o consecință a unui sistem de educație deficitar, care nu pune bazele învățării așa cum trebuie. 

Drept urmare, încă din primii ani de școală, copiii pornesc cu stângul, dezvoltând diverse abilități fără ca fundația educației lor să fie una solidă și corectă. Vorbim aici de abilitatea de a înțelege informația pe care o primesc, adică gradul de literație.

Predictorii analfabetismului funcțional

Comprehensiunea unui text este prezisă, în general, de doi factori: capacitatea de a-l decoda în mod automat, fără efort, și abilitățile lingvistice ale copilului în cauză. Dar ce înseamnă asta? 

Referitor la primul factor, poate fi măsurat prin timpul necesar copilului pentru a citi o anumită frază, iar acest timp se va compara cu media specifică vârstei. Dacă cel mic necesită prea mult timp pentru a citi un text, va dispune de mai puține resurse cognitive pentru înțelegerea lui. 

În ceea ce privește abilitățile lingvistice, acestea sunt complexe și se operaționalizează mai greu. Ele apar și se dezvoltă de-a lungul anilor de școală, implicând, printre altele, vocabularul, înțelegerea sintaxei și capacitatea de a face inferențe. Brio teste de literatie avansate reprezintă un instrument de măsurare a factorilor menționați.

Evaluarea PISA

PISA (Programme for International Student Assessment) este o evaluare internațională pe diferite criterii, printre care și literația, prin care copiii de 15 ani din toate țările partenere sunt testați în același mod. Cea mai recentă testare din România a avut loc în anul 2018, iar rezultatele nu au fost deloc bune.

Fiecare abilitate testată este împărțită pe niveluri de achiziție, iar nivelul 2 este considerat de bază. La capitolul citire și înțelegere a textelor, 40.8% din copiii români testați s-au clasat sub acest nivel, ceea ce înseamnă că sunt analfabeți funcțional.

Testele de literație

Literația este invers proporțională cu gradul de analfabetism funcțional, ceea ce înseamnă că un scor bun la testele de literație reprezintă dovada unei înțelegeri corecte și profunde a textului parcurs.

Testele de literație măsoară capacitatea elevului de a citi și înțelege un text la prima vedere, abilitatea lui de a face conexiuni între informația din fața sa și alte cunoștințe conexe, capacitatea de a-și forma o opinie personală pe care să o poată expune clar în scris sau oral și, în cele din urmă, abilitatea de a pune în aplicare cunoștințele noi.

Analfabetismul funcțional este o problemă gravă care scoate la iveală deficiențele sistemului de învățământ și ridică semne de întrebare în legătură cu modalitățile de predare în școli. Testele de literație ajută la identificarea copiilor cu probleme, unde sunt necesare intervenții de corectare a achizițiilor lingvistice și nu numai.